skip to Main Content
«مجموعه‌ی اشعار» ادیب برومند منتشر شد

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «مجموعه‌ی اشعار» عبدالعلی ادیب برومند در دو جلد از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسیده است.

«مجموعه‌ی اشعار» ادیب برومند دربرگیرنده‌ی بیش از ۶۰ سال شاعری این شاعر است و به گفته‌ی او، شعر‌هایش از سال‌های دهه‌ی ۲۰ تا سال‌های اخیر را دربر می‌گیرد. در این مجموعه شعرهای میهنی، تغزلی، اجتماعی و ضداستعماری ادیب برومند از دفتر‌های شعر «ناله‌های وطن»، «روزگار دژم»، «پیام آزادی»، «حاصل هستی»، «گل‌های موسمی» و «راز پرواز»، گردآوری و در دو جلد تدوین شده است.

71829_10151316589396715_2084331952_nاین شاعر می‌گوید: پس از حادثه سوم شهریورماه ۱۳۲۰ و اشغال ایران به وسیله متفقین در جنگ جهانی دوم، به سرودن شعرهای سیاسی و میهنی پرداختم. موضوع این اشعار حمله به اشغال‌کنندگان ایران و مخالفت با عوامل بیگانه‌ یعنی هواداران شوروی و انگلیس و انتقاد از دیکتاتوری دوران رضا شاه پهلوی و تقویت آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی و حس وطن‌خواهی در مردم ایران بود که در جراید و مجله‌های کشور منتشر می‌شد. همین‌طور اشعاری بر ضد غائله آذربایجان و زمزمه‌ی تجزیه‌طلبی در آن سامان، حزب دموکرات آذربایجان و حکومت سیدجعفر پیشه‌وری سرودم و همواره به بسیاری دیگر از رویداد‌های اجتماعی توجه کردم.

این شاعر خودش را دنباله‌رو مکتب شعری مشروطه می‌داند و درباره‌ی شعر می‌گوید: به عقیده‌ی من شعر یک پدیده خیال‏‌انگیز معنوی‌ است که باید به محض شنیدن، شنونده را متوجه‏ یک حقیقت مسلم یا یک موضوع عبرت‏‌آمیز یا یک توصیف جاذب از دیده‏‌ها و شنیده‏‌ها کند. او را زیر تأثیر عمیق قرار دهد. شعر باید با بیان احساس خیال شنونده را به زوایای‏ اموری بکشاند که موجب تحریک احساس‌ها و تلطیف عواطف او شود. به وی درس دل‌دادگی‏ به حقایق و نیکویی‏‌ها دهد. من این‏‌گونه لطایف تخیلی را که همراه با اندیشه‏‌های سازنده‌ است‏ و گاه سرآغاز کارهای بزرگ می‏‌شود، شعر می‏‌دانم، به شرط آن‏‌که در قالب وزن‌های خوش‌آیند و دل‌نواز قرار گیرد و از انسجام کامل برخوردار باشد.

عبدالعلی ادیب برومند متولد سال ۱۳۰۳ در شهر گز از شهر‌های بورخوار اصفهان است. علاوه بر مجموعه‌های شعر‌های متعدد، کتاب‌های «تصحیح دیوان حافظ»، تصحیح و بازنویسی داستان‌های «رستم و اسفندیار» و «سیاووش و سودابه»، «به پیشگاه فردوسی»، «هنر قلمدان» و «طراز سخن» را منتشر کرده است.