skip to Main Content

کتابی که تاریخ هنر ایران را تکمیل می‌کند

n00183058-b

“نگارستان ادیب” کتابی که تاریخ هنر ایران را تکمیل می‌کند
کتاب «نگارستان ادیب» حاوی تصاویری از آثار هنری و فرهنگی متعلق به دوره‌های تاریخی تیموری، صفوی و قاجار است که در مجموعه شخصى استاد عبدالعلی ادیب برومند، شاعر و حقوق‌دان پیشکسوت قرار دارد.
در این کتاب تصاویری از آثار هنرمندانی چون «علیرضا عباسی» و «محمدزمان» هنرمندان مشهور عصر صفوی منتشر شده که پیش‌تر در کتابی درج نشده بودند.
محققان تاریخ هنر ایران می‌توانند با تحلیل این آثار، بخش‌هایی را از تاریخ هنر ایران زمین بشناسند.
کتاب نفیس «نگارستان ادیب؛ در باب هنر و هنرمندان ایرانی» که از سوی انتشارات گلدسته اصفهان منتشر شد، دربرگیرنده تصاویری از مینیاتورهای سنتی از دوران تیموری و صفوی، اشیا و صنایع دستی هنری و میراث فرهنگی چون قلمدان‌های نفیس، سرقلیان و غيره ميباشد.
دکتر حمید فرهمند بروجنی، عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان و محقق و مترجم در حوزه‌های هنر و فلسفه هنر پیشگام انتشار این کتاب شده و ویراستاری مقدمه و توضیحات مربوط به تصاویر و ترجمه انگلیسی آن را نیز بر عهده داشته است.
عبدالعلی ادیب برومند در ۲۱ خرداد ۱۳۰۳ در «گزبرخوار» اصفهان متولد شد. ادیب برومند از ۱۷ سالگی به شعر و شاعری روی آورد. او با کسب رتبه ممتاز در آزمون ورودی دانشکده حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد و همزمان با مطالعه ادبیات فارسی، زبان‌های عربی و فرانسه را نیز فراگرفت. او از سال ۱۳۲۷ به شغل وکالت مشغول شد و سال‌ها نیز به عنوان وکیل بانک ملی ایران مشغول به فعالیت بود.
وی مدت شصت‌سال است که در تهران سکونت دارد.
استاد عبدالعلی ادیب برومند از اوان جوانی با هدف ترمیم و نگهداری میراث فرهنگی ایران و جلوگیری از خروج این اشیای تاریخی و ارزشمند از کشور به خرید و جمع‌آوری آثار هنری پرداخت و با مداومت در این کار به طور تجربی دانش و آگاهی بسیاری نسبت به اشیای تاریخیِ هنری پیدا کرد. او بارها به حراجی‌های خارج رفت و آثار هنری به تاراج رفته بسیاری را خرید و به کشور بازگرداند.
بسیاری از آثاری که اکنون در تملک ادیب است در نوع خود اهمیت بسیاری در تاریخ هنر ایران دارد.
کتاب نفیس «نگارستان ادیب؛ در باب هنر و هنرمندان ایرانی» اثر عبدالعلی اديب برومند با شمارگان هزار نسخه، همراه با ترجمه انگلیسی، در ۳۰۴ صفحه و به قیمت ۲۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات گلدسته اصفهان روانه کتابفروشی‌ها شده است.