skip to Main Content

روزنامه اطلاعات – تاريخ خبر: شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ – ۲۷ ذيحجه ۱۴۳۴ـ ۲ نوامبر ۲۰۱۳ـ شماره ۲۵۷۲۸
مراسم رونمايي از کتاب نفيس نگارستان اديب برومند باحضور مجموعه داران،ادبا و هنرمندان برجسته کشور ديروز در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

21-58-18

به گزارش خبرنگار ما، استاد آيدين آغداشلو در ابتداي اين مراسم گفت:براي من نهايت افتخار است که در اين جمع يگانه حضور پيدا کردم.من نزديک به پنجاه سال است که نسبت به اديب برومند ارادت داشته ام.خاطرم هست وقتي جواني مشتاق و جستجو گري بودم براي ديدن آثار زيبا ونفيس در حوزه خيابان منوچهري ،آرام آرام با نام ايشان آشنا شدم.خدمت احمد سهيلي خوانساري که از بزرگان طايفه نيز بود و مغازه بزرگي در آنجا داشت،منزلگه مقصود بود و در آنجا حين تماشا يادمي گرفتم.در آنجا شاهد بودم که آثاري را براي کارشناسي خدمت او مي آوردند و بعضي وقت ها،بعضي آثار را کنار مي گذاشتند و مي گفتند براي اديب کنار گذاشته ام.

وي افزود:وقتي من درک کردم که اين عزيز چگونه عمر خود را صرف اين کار کرده است ، برايم هدفي شد که کار ايشان را دنبال کنم و من مجموعه داري را با اسم ايشان شناختم و کساني چون محمد علي کريم زاده تبريزي.

آغداشلو گفت:اديب در ايران عاشقانه ماند و عشق خود را با جمع آوري آثار فرهنگي نشان داد.من هم بر اين اساس متوجه شدم در راستاي جمع آوري تکه تکه آثار فرهنگي در واقع تکه هاي پراکنده روح بزرگ فرهنگ ايران را جمع آوري مي کنم.وظيفه هر انسان وطن دوستي اين است که اين تکه ها را از دست چپاول و فراموشي برهاند.

وي درباره شغل مجموعه داري گفت:اين شغل امري خطير است .وقتي کسي چون اديب در حال جمع آوري تکه هاي فرهنگ است در واقع اتصال خود را به فرهنگ بيشتر مي کند ولي متاسفانه مجموعه داران را در طول سالهاي گذشته،با ديد سوء تفاهم نگاه کرده اند.مرتبت ها تعيين نشده است و بسياري از آنها دلال هستند و شغل بدي نيست.مجموعه داري از شريف ترين شغل ها در دنياست که همانند سدي در برابر سير نابسامان خروج آثار فرهنگي خود را نشان داده است.سدي که با مرارت و مشقتي ايجاد شده است.

وي با اشاره به نوع آثار مجموعه اديب گفت:عمده علاقه وي به آثار قاجاريه و معاصر بويژه قرن هاي سيزده و چهارده هجري است.از آثار صنيع الملک و اسماعيل جلاير تا هر هنرمندي که قابل توجه بوده در مجموعه اووجود دارد.

در ادامه حبيب‌الله آيت‌اللهي هنرمند و پژوهشگر تاريخ هنر با اشاره به اينكه مجموعه‌داري نيز يك هنر است، افزود: پيش از آنكه برومند را براساس مجموعه‌داري‌اش بشناسم برمبناي اشعارش مي‌شناختم و از آن‌ها لذت مي‌بردم. برايم جالب بود كه او با اين حس شاعرانه، مجموعه‌دار نيز هست و با انتخاب نام اين كتاب به عنوان نگارستان اديب، نشان داده است كه اين واژه را به عنوان معادل موزه به خوبي به كار برده است.

وي افزود: ويكتور هوگو گفته است يك هنرمند ۲۰۰ سال از جامعه خود جلوتر است و در جايي ديگر مقام معظم رهبري فرموده‌اند: هنرمندان ۵۰ سال از جامعه جلوتر هستند و اين، نشان مي‌دهد كه هنرمند با قلب خود مي‌بيند.

استاد ابراهيم باستاني پاريزي در ادامه مراسم گفت: اديب برومند همانند نامش شاعر و قصيده سراي بزرگي در دوران ماست. همه شاعران يا قصيده نمي‌گفتند يا خوب قصيده نمي‌گفتند چون در دوره اخير نحوه نگرش به شعر تغيير يافته است او توانسته در قصيده سرايي توفيق پيدا كند و متناسب با موضوع‌هاي روز قصيده بسازد و بپردازد. شاهد من در اينجا سيدمحمود دعايي است كه اغلب قصايد او را در اطلاعات چاپ مي‌كند.

ما در دوراني هستيم كه بايد كوتاه گفت و دوبيتي را مي‌گويند يك بيتش را بخوان! از غزلي دو بيتش را بگو! با اين اوصاف اينكه قصيده ۶۰ بيتي بتواند امروز جاي خود را باز كند بسيار مهم است و دليلش اين است كه شاعر، مسائل روز را در قصايد خود لحاظ مي‌كند. اصولاً خود كلمه قصيده از كلمه قصد و هدف و منظور مي‌آيد. هركسي كه قصيده‌اي مي‌گويد، منظوري دارد. مرحوم اقبال آشتياني استاد بنده، در كلاس مي‌گفت تاريخ را بايد با كاوش در قصايد پيدا كرد. وي افزود: خاندان اديب، شريف و بزرگ هستند از آبادي گز اصفهان. نجيب‌زاده، هنرمند و آزاده كه ما در تاريخ اصفهان مي‌خوانيم و ديده‌ايم كه تنها كسي كه در برابر ظل‌السلطان ايستادگي كرد، سرهنگ محمدرضاخان برومند بود. او در زماني خبر شد كه خان برومند، بيمار است، ظل‌السلطان گفت: چه بهتر كه طبيب مخصوص خود را بفرستم كه او را معالجه كند و بابي براي آشتي و انجام معامله ملكي باز شود و او كوتاه بيايد. طبيب با كالسكه راه مي‌افتد و در راه از افرادي كه مشغول مراجعت از عيادت خان بودند سؤال مي‌كرد كه حال خان اديب چگونه است تا اينكه گفتند خان فوت كرده است. طبيب از كالسكه پياده مي‌شود و دو ركعت نماز مي‌گذارد و برمي‌گردد. كالسكه‌چي مي‌پرسد: چرا نماز خواندي؟ در اينجا بود كه طبيب مي‌گويد: من طبيب ظل‌السلطان بودم. اگر او را درك مي‌كردم و مي‌مرد مي‌گفتند چيزي به او خورانده است و تنها طبيبي هستم كه براي مرگ بيمار دعا مي‌كنم!اديب برومند در ادامه گفت: سرچشمه فضيلت و بزرگمردي هر ملتي احترام به فرهنگ كشور است و ملتي كه فرهنگ پويا نداشته باشد، در زندگاني‌اش نمي‌تواند مدارج عالي را طي كند.در بين هنرهاي ظريفه كه اكنون هنرهاي زيبا شناخته شده است، هنرهاي زيادي وجود دارد كه لازم است در مورد هركدام مقامي كسب كرد و كاري كرد تا شامل تحسين بزرگان باشد. بخشي از اين هنرها بدين نام هستند: هنرهاي تذهيب، تذهيب مرصع، خوشنويسي، تشعير، جدول‌كشي، طلا اندازي، اسليمي و ختابي، جلدسازي معرق و سوخت و لاكي و قلمدان‌سازي و قلمدان‌نگاري طلاكوبي، كتاب‌نگاري و مينياتورسازي.

علي مرادخاني معاون هنري وزير ارشاد در اين جلسه گفت: مجموعه‌داري ما را به عمق تاريخ و نمادها مي‌برد. هر مجموعه‌داري كه همت مي‌كند و با ديدگاه خود آثار را گردهم مي‌آورد، در حكم يك مورخ است.از اين بابت تا جايي كه شايسته است، بايد از او قدرداني كرد، چرا كه جمع‌آوري آثار اگر بدون مطالعه باشد، اتفاق عجيبي نيست ولي گزينش آثار، جايگاهي پيدا مي‌كند كه راوي تاريخ ديرين ما است.

در بخش ديگري از اين مراسم سيدمحمود دعايي مديرمسئول روزنامه اطلاعات گفت: اديب انساني است كه با ذوق سرشار و ايمان به هنر اين ملت، بدون هيچ ادعاي گزافه‌اي اين كار بزرگ را انجام داده است. همانگونه كه دانشمند ارجمند استاد باستاني پاريزي فرمودند، ما سرافراز هستيم كه بخشي از آثار هنري ايشان را منعكس مي‌كنيم و اميدواريم بدينگونه ديني كه برگردن ما است، ادا شود.

دكتر الهي قمشه‌اي نيز در سخناني كوتاه شعري را از شاعر انگليسي متذكر شد و گفت: اين شاعر شعري قابل اجرا و عميق سروده است به اين مضمون كه: «اگر من و او يكديگر را در ميخانه‌اي ديده بوديم، چه جام‌هايي كه به افتخار هم نمي‌نوشيديم. اما از قضاي روزگار، من و او همديگر را در ميدان جنگ ديديم و من او را نشانه گرفتم و كشتم!» داستان اين است كه ما بايد در اين مجالس مملو از لذات متعالي يكديگر را ببينيم و از كثرت به وحدت برسيم.

ما در عرصه وسعت معنا دوئل عشقي نمي‌كنيم و همديگر را دوست داريم درباره اديب بايد گفت چندين دهه تجربه لازم است تا انساني به اين نگاه برسد كه يك خط زيباست يا عالي.در ادامه مراسم دكتر حميد فرهمند بروجني ناشر كتاب نگارستان اديب سخنراني كرد.

در پايان اين مراسم، از كتاب نگارستان اديب رونمايي شد.

لازم به ذكر است استاد آيدين آغداشلو پس از پايان اين مراسم به مراسمي كه خانه‌ گرافيك ايران به مناسبت دهم آبان سالروز تولدش ترتيب داده بود، عزيمت كرد.

روزنامه اطلاعات نيز سالروز تولد استاد آيدين آغداشلو را به ايشان و دوستداران فرهنگ و هنر تبريك مي‌گويد.